Det är fel att säga att jag är svag för anteckningsböcker. Det är mer än så. Jag finner det svårt att leva utan dem. Det hör till rutinen när jag går ut genom dörren, det där att känna i byxfickan att nycklarna är där, och sedan klappa på jack- eller kavajfickan för att säkerställa att också anteckningsboken finns på sin rätta plats.

Där finns det jag måste eller borde komma ihåg. Där finns det jag behöver för att fånga en en tanke eller en bild eller ett citat. Där finns allt från utkast till Nobelprismotiveringar till i hast nedkastade matrecept.

Det är nog inte den viktigaste saken i världen, men nu använder jag anteckningsböcker av ett visst känt märke, som till yttermera visso bär Akademiens sigill och valspråk präglade på pärmen.

Jag är nästan barnsligt nöjd över den.

Vilket härmed bevisats.