Så är Nobelveckan till ända. För den här gången. Personligen känns det som om jag stapplar i mål. Konstigt egentligen. För det har utåt sett inte varit mer krävande än vanligt.
Kanske handlar det till dels om att det varit ovanligt känslostarkt. Av lätt insedda skäl blev det i år ingen Nobelföreläsning, utan ett arrangemang där Tomas Tranströmers dikter framfördes på olika vis – uppläsningar (på flera olika språk), i körform, inspelat. Det enda talet stod jag själv för, i form av följande korta inledning:
God poesi är ett mäktigt ting. Det kan förvandla vår bild av världen, göra den klarare, tydligare, skarpare. Och det för alltid.
Man ska inte låta sig luras av den lågmälda tonen i Tomas Tranströmers poesi. Vissa av existensens verkliga storheter finns där ständigt närvarande: Minnet, Historien, Döden, Naturen – inte minst naturen. Men inte som en överväldigande närvaro utanför oss, eller som något som blir levande inför vår blick. Käre Tomas, hos dig är det precis tvärtom: jaget, den enskilda människan är det prisma där allt detta löper samman. Det skänker oss en känsla av sammanhang, ja uppgift. Det är omöjligt att känna sig obetydlig efter att ha läst din poesi. Inte heller är det längre möjligt att älska världen av fel skäl.
Men det som också gör stor poesi stor är inte bara detta att den förtydligar eller blottlägger något i världen redan närvarande, utan också att den har förmågan att faktiskt vidga gränserna för denna värld. Däri ligger makten.
Paul Valéry – en av dessa berömda litteratörer som skulle givits Nobelpriset om inte döden varit snabbare – har sagt, ungefär, att ”Ord är mer en del av oss än våra nerver. Jag känner min hjärna blott genom hörsägen”. Slut citat. Och detta på gott och ont. Där en människas språk tar slut tar också hennes värld slut. Men medan den fysiska världen ligger där den ligger, och har sina absoluta gränser, ytterst i form av, säg, ljusets hastighet eller den absoluta nollpunkten eller det enkla faktum att livet bara ges till priset av döden, så har språkets värld gränser som faktiskt låter sig ändras, flyttas, vidgas. Och de som gör dessa viktiga men svåra upptäcktsfärder in i detta terra inkognita är i regel stora poeter, som Tomas Tranströmer. ”Människohjärnans ändlösa vidder är hopskrynklade till en knytnäves storlek”.
Så det är med särskild tacksamhet vi nu står inför dig en dag som denna. För du har gjort vår värld mycket rikare, och mycket, mycket större.
Avslutningen på kvällen blev sublim. (Så jag har väntat på att använda det där ordet: men det beskriver faktiskt stämningen där på slutet.) Först hördes en äldre inspelning där Tomas Tranströmer själv läste ”Schubertiana”, en dikt som bland annat innehåller dessa rader:
Så mycket vi måste lita på för att kunna leva vår dagliga dag
utan att sjunka genom jorden!Lita på snömassorna som klamrar sig fast vid bergssluttningen
ovanför byn.Lita på tysthetslöftena och samförståndsleendet, lita på att
olyckstelegrammen inte gäller oss och att det plötsliga
yxhugget inifrån inte kommer.Lita på hjulaxlarna som bär oss på motorleden mitt i den
trehundra gånger förstorade bisvärmen av stål.Men ingenting av det där är egentligen värt vårt förtroende.
De fem stråkarna säger att vi kan lita på någonting annat.
På vad? På någonting annat, och de följer oss en bit på väg dit.
Som när ljuset slocknar i trappan och handen följer – med
förtroende – den blinda ledstången som hittar i mörkret.
Sedan spelade Uppsala kammarsolister Schuberts Adagio ur Stråkkvintett i C-dur. Och bevisade diktens sanning. Jag själv betraktar mig som en tuff kille, men jag var rörd. Och jag var ingalunda ensam om detta.
Samma vid prisutdelningen i lördags. Då insåg jag också att jag själv burit på en rätt stor anspänning, som förlöstes, där och då i konserthuset.
Jag minns att när vi fattat det formella beslutet den där torsdagen i oktober, så gick en tanke, överrumplande, kort och kall, genom mitt huvud: ”Tänk om vi tar livet av Tomas med detta?” Uppmärksamheten brukar vara kolossal, trycket likaså, och frågan var om årets pristagare skulle stå rycken. (Exkurs: Det första jag gjorde sedan jag meddelat vårt beslut till pristagaren, var att snabbt skicka folk över till Stigbergsgatan, för att bistå vid anstormningen. Detta gjorde att jag var sekunder från att missa dörröppningen. Min mikrofon hade just kommit på plats när pendylen i sekreterarrummet plingade.)
Men när jag i Konserthuset såg Tomas Tranströmer glädjestrålande klappa om kungen, och sedan sitta där och med ett leende studera Nobelmedaljen, då kunde även jag pusta ut.
Resten var bara en rutschande kana av glädje.
12 december 2011 at 1:59 e m
Jag var orolig hela dagen över hur han skulle orka men när jag såg hans leende vid middagen kunde jag koppla av.
Fint tal du höll förresten.
12 december 2011 at 2:29 e m
En fantastisk bild du laddat upp från middagen!
12 december 2011 at 3:00 e m
Två kommentarer till bilden, gällande små men ej ointressanta detaljer.
1. Mellan Tomas och Monika Tranströmer skymtar den nye VD:n för Nobelstiftelsen, Lars Heikensten.
2. I champagneglaset i bildens vänstra kant går det att se en spegling av mitt eget ansikte.
Båda dessa saker tillkom av en ren slump 🙂
12 december 2011 at 5:44 e m
Vill bara säga tack för denna och andra bloggposter. Mycket uppskattade.
12 december 2011 at 9:30 e m
Är det inte påtagligt att TT i mycket är ett barn: är det inte så att en poet är ett barn, ska vara ett barn, för att hitta fram till den där omedelbara kontakten med verkligheten, den som går förlorad annars. (På alla bilder av honom ser han så busig ut, oavsett om det är från 60-talet eller 80-talet, som om han bara väntar på att få göra något ofog.)
Jag menar, att poeten behöver göra sig mottaglig för intrycken, mottaglig för språket – på ett sätt som inte låter sig göras för den vuxne, för hon har gjort för många erfarenheter. Barnet låter sig förbluffas, häpnas.
Jag gillar dina iakttagelser kring poesi, Peter, som när du nämnde hur gripen du blev av Stagnelius i höstas på bokmässan. Eller som här: ”Det är omöjligt att känna sig obetydlig efter att ha läst din poesi. Inte heller är det längre möjligt att älska världen av fel skäl.”
12 december 2011 at 9:41 e m
Vill ur djupet av mitt metaforsvaga hjärta instämma i lovorden med en numera rätt vanlig och typiskt vittomfattande Tranströmersk lakonism:
”Mycket bra…”
13 december 2011 at 6:05 f m
Din berättelse om din upplevelse den här speciella Nobelveckan gav mig ståpäls.
Ett sublimt * inlägg …
Tack!
* ”Så jag har väntat på att använda det där ordet: men det beskriver faktiskt stämningen /…/ ” (dina ord i detta inlägg)
13 december 2011 at 8:04 f m
[…] Idag måste hon bara citera delar av hans beskrivna upplevelser under Nobelveckan och av Tomas Tranströmer och av Priset men råder er att läsa hela hans fina inlägg i den egna bloggen Att vara ständig. […]
13 december 2011 at 10:32 f m
Jag tror du har en poäng där, Björn. Det handlar till syvende och sist om att gräva sig ner och ta sig in bakom det förutfattade och det för givet tagna, att se verkligheten inte för vad den är utan för vad den skulle kunna vara. En ansats som poesin delar med filosofin, åtminstone i den bästa av världar.
15 december 2011 at 2:52 e m
Hej Peter!
Jag älskar din blog! Sluta aldrig med den! Hoppas du snart lämnar din tjänst som ständig sekreterare också så att du kan börja skriva böcker igen.
Bästa hälsningar!
/Klas
20 december 2011 at 2:42 e m
Ja! Och återupptar författarbloggen. Och kanske avslutar Dahlberg-trilogin. Weeiiii!
*håller tummarna*
16 december 2011 at 8:20 e m
I juli læste vi Sorgegondolen i vores lyriklæseklub – da Tranströmer bare var Tranströmer – det ville nok slet ikke have kunnet på smme måde i det skarpe lys, som skinner på ham nu – men her er linket til vor samtale http://www.litteratursiden.dk/debat/soergegondolen
– så utroligt at denne blog findes – så svalt –